ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ

Ομάδα είναι ένα σύνολο ατόμων με κοινούς στόχους και κίνητρα που επικοινωνούν μεταξύ τους και συνδέονται με σχέσεις αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης. Έτσι μέσα στο σχολείο διαμορφώνονται σχέσεις μέσα σε καθιερωμένα χρονικά και τοπικά πλαίσια στις οποίες περιλαμβάνονται ρόλοι και κανόνες που διασφαλίζουν τη συνοχή της ομάδας, ενώ φαινόμενα ενδοσχολικής βίας κάνουν συχνά την εμφάνιση τους και διαταράσσουν   τις ευαίσθητες ισορροπίες της. Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται συχνά για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου. Η ηρεμία, η σταθερότητα, η ασφάλεια και γενικότερα η συναισθηματική ζωή του μαθητή στο σχολείο τίθεται σε κίνδυνο.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

Φύλο 

άνδρας γυναίκα

Ηλικία Μαθητή/τριας

15-1617-1819-20>20

Εθνικότητα 

Έλληνας/δα Αλβανός/δαΡώσος/δα Βούλγαρος/α Άλλο:

1.Νιώθεις ανασφάλεια στο σχολείο ως εκτεθειμένος σε κίνδυνο εξαιτίας της επιθετικότητας  ορισμένων συμμαθητών σου;ΝΑΙΟΧΙ

2.Αν ναι, πόσο συχνά;κάθε μέρα μια φορά την εβδομάδα μια φορά το μήνα

σπάνια Άλλο: 

3.Βρέθηκες ποτέ σε κίνδυνο και εκτός σχολείου εξαιτίας των συμμαθητών σου;              ΝΑΙΟΧΙ

4.Η επιθετικότητα των άλλων γύρω σου επιδρά και σε αλλάζει; Γίνεσαι σκληρός απλά, επιθετικός και αμείλικτος με τους άλλους και εξαιτίας των άλλων; Έτσι όταν φέρεσαι σκληρά-απότομα ή με επιθετικότητα:

 Καταβάθος υποκρίνεσαι-παίζεις ένα ρόλο παρόμοιο με αυτόν που είδες σε  κάποιο έργο;

 Μιμείσαι κάποιους άλλους;

 Η ένταση στο σπίτι σου σε έφερε σε κατάσταση ετοιμότητας για επιθετική συμπεριφορά στο σχολείο σου;

 Θέλησες να ξεσπάσεις με μη αποδεκτό τρόπο επειδή έχεις άγχος;

 Θα ήθελες να μπορούσες να συγκρατήσεις τον εαυτό σου αλλά δεν μπορείς να τον ελέγξεις;

 Είσαι νευρικός; Το παραμικρό σε ενοχλεί;

 Επειδή έτσι θέλεις                              Άλλο

5.Ξεφεύγεις από τα όρια καταφεύγοντας στη βία:

Επειδή πιστεύεις πώς η επίθεση είναι η καλύτερη άμυνα;

Επειδή πιστεύεις ότι είναι φυσική αναγκαιότητα;

 Επειδή νιώθεις πώς πρέπει να εκδικηθείς για την αδικία που υπάρχει γύρω σου;

 Επειδή αντιπαθείς το χώρο του σχολείου;Άλλο

6.Πιστεύεις πως οι κανόνες που ακολουθούν οι συμμαθητές σου από άλλες χώρες δεν είναι μόνο διαφορετικοί αλλά άσχημοι έως κακοί;

 ΝΑΙ ΟΧΙ

7.Πιστεύεις ότι:

ο πιο ισχυρός είναι ο πιο βίαιος;

Η εκδήλωση βίας σχετίζεται με την νοημοσύνη; Ο βίαιος είναι και έξυπνος

Ο βίαιος είναι ο πιο ΄΄μάγκας΄΄ ;

Ο βίαιος είναι διαταραγμένος;

 Ο βίαιος είναι βραδύνους;

8.Αισθάνεσαι θαυμασμό  για τον επιθετικό συμμαθητή σου;   ΝΑΙ    ΟΧΙ

                                                      για τον επιθετικό εαυτό σου;        ΝΑΙ    ΟΧΙ

9.Για το θύμα:   τρέφεις αίσθημα αδιαφορίας;έχεις διάθεση προστασίας;

10.Με ποιους τρόπους εκδηλώνεται η βία στα θύματα;

Σωματική βία Λεκτική βία Ψυχολογική βία Ηλεκτρονική (Μέσω email, κοινωνικών

          δικτύων (facebook) κλπ.)

11.Οι κανόνες και η πειθαρχία είναι αναγκαία για την ομαλή λειτουργία του σχολείου;

 ΝΑΙ ΟΧΙ

12.Οι παρέες επιβάλλουν την παρουσία κάποιου ισχυρού ηγέτη, ο οποίος συμπεριφέρεται βίαια; ΝΑΙ ΟΧΙ

13. Επιλέγεις συνειδητά τη λεκτική βία, διότι πιστεύεις ότι χρησιμοποιώντας άσχημο, υβριστικό και χυδαίο λεξιλόγιο επικοινωνείς καλύτερα με τους συμμαθητές σου;

 ΝΑΙ ΟΧΙ

14.Οι καθηγητές σου φέρονται επιθετικά;

 Σε όλους Σε μερικούς Σε κανέναν

15. Για ποιους λόγους γίνεται κάποιος θύμα εκφοβισμού στο σχολείο;

Για το χρώμα του δέρματός του Για το ντύσιμο του Για την καταγωγή του Γιατί είναι     

                                                                                                                                                     αδύναμος Γιατί είναι "Διαφορετικός"      Άλλο: 

16.Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι συμβαίνουν περιστατικά βίας στο σχολείο;

 Επειδή ο θύτης υπήρξε και ο ίδιος θύμα

Επειδή τα άτομα που είναι θύματα είναι αδύναμα

 Επειδή η βία είναι ο μόνος τρόπος να λύνεις τις διαφορές σου

 Επειδή δεν υπάρχει παιδεία

 Επειδή υπάρχει κρίση-ανεργία και οικογενειακά προβλήματα     Άλλο: 

17.Πώς αντιδρά συνήθως το θύμα σε περιστατικά βίας ή εκφοβισμού;

 Δεν κάνει τίποτα  και  δε  λέει  τίποτα

 Το λέει σε κάποιον μεγαλύτερο

 Ζητάει  βοήθεια (φίλος, σχολείο,  γονείς)

 Αντιδρά με  τον  ίδιο  τρόπο  δηλ. με  βία

Άλλο:

18.Ποιος είναι ο χώρος που συνήθως συμβαίνουν τέτοια περιστατικά;

 Η τάξηΟι τουαλέτεςΤο προαύλιοΈξω από το σχολείο

19.Πόσοι συνήθως είναι οι θύτες;

 Ένας  Μια παρέα  Μια μεγάλη ομάδα Άλλο:

20.Στα περιστατικά βίας επεμβαίνουν οι άλλοι;

Ποτέ  ΣπάνιαΜερικές φορές Συχνά   Πάντα    

21.Άν δεν επεμβαίνουν ποιοί λόγοι υπάρχουν;

ΦόβοςΑδιαφορία   Συγκαταβατικότητα Ανεκτικότητα Άλλο:

22.Ποια πιστεύετε ότι πρέπει να είναι η στάση των γονέων όταν αντιλαμβάνονται ότι το παιδί τους είναι θύμα-θύτης ενδοσχολικής βίας;

Να συμβουλευτούν ψυχολόγο

 Να μιλήσουν με το θύτη και το θύμα

 Να μιλήσουν στο διευθυντή του σχολείου

 Να επανεξετάσουν το ρόλο του ως γονέων       Άλλο: 

23.Το σχολείο πως αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα;

 Κάνει διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενουςΕνημερώνει τους εκπαιδευτικούς

 Τιμωρεί με αποβολή το Θύτη Επιβάλλει άλλη τιμωρία

 Αδιαφορεί και δεν κάνει τίποτα Διευθετεί το πρόβλημα με διακριτικότητα

 Διοργανώνει συζητήσεις και προβάλλει ταινίες σχετικά με το θέμα Άλλο:

24.Το σχολείο πως θα έπρεπε να αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα;

 Να αναμορφώνει το σύστημα αξιών των μαθητών

 Να διαμορφώνει εξωραΐζοντας το περιβάλλον του σχολείου (πράσινο, βιβλιοθήκες κ.λ.π)

 Να ενισχύει τη δημιουργικότητα των μαθητών με δραστηριότητες (αθλητισμός, θέατρο κ.λ.π)

 Άλλο:

25.Πιστεύεις ότι υπάρχει ατιμωρησία των δραστών; ΝΑΙ ΟΧΙ

26. Πιστεύεις ότι υπάρχει αναλγησία των δραστών; ΝΑΙ ΟΧΙ

27.Πιστεύεις ότι οι βίαιοι ηρωοποιούνται; ΝΑΙ ΟΧΙ

28. Πιστεύεις ότι το σχολείο ως μικρογραφία της κοινωνίας αντανακλά το σκληρό πρόσωπό της;

 ΝΑΙ ΟΧΙ

29.Η νεανική οργή και η ρήξη με τους γονείς έχει ως βάση τη βία;

 ΝΑΙ    ΟΧΙ

30. Το  σχολείο  γνωρίζει  τα  περισσότερα  περιστατικά  βίας;       

 ΝΑΙΟΧΙ

31. Απαιτείται  αυστηρότητα  στην  ποινή; ελαστικότητα;

32.  Πιστεύεις  στην  αλήθεια  της  παροιμίας ?όπου  δεν  πίπτει   λόγος,  πίπτει  ράβδος;? ΝΑΙΟΧΙ

33.  Υπήρξες  ποτέ α) θύμα; ΝΑΙΟΧΙ  β)  θύτης ; ΝΑΙΟΧΙ

34.  Αν  επέλεγες  αναγκαστικά  ανάμεσα  στα  δύο 

α)  θα  επέλεγες  να  είσαι  θύτης;    ΝΑΙΟΧΙ

β)    θα  επέλεγες  να  είσαι  θύμα;  ΝΑΙΟΧΙ

35.  Το  θύμα  α) προσφέρεται  για  κακοποίηση  από  μόνο  του; ;  

  ΝΑΙΟΧΙ

β)επιλέγεται  από  τους  άλλους  ως  εξιλαστήριο  θύμα

ΝΑΙΟΧΙ

36.  Το  θύμα  ή  τον  θύτη  τον  κατασκευάζουν

 η ενθάρρυνση

 η αποδοκιμασία

 η αποδοχή

 η περιθωριοποίηση"       Άλλο: 

37.  Είσαι  αισιόδοξος  ότι  μπορεί  να  περιοριστεί  η  βία  στα  σχολεία;

ΝΑΙΟΧΙ

Ένα  ταξίδι  χιλίων  χιλιομέτρων  αρχίζει  με  ένα  βήμα.  (Λάο  Τσε).

                                                            ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ

                                                            Νικολέτα  Κοτρώνη (ΠΕ02)

                                                               2ο  ΕΠΑΛ  ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ